venerdì 25 settembre 2009

شادی صدر نامزد دریافت جایزه ساخاروف


http://www.shahrzadnews.org/index.php?page=2&articleId=1895
شادی صدر نامزد دریافت جایزه ساخاروف
شهرزاد نیوز, ٣ مهر ١٣٨٨
شادی صدر از سوی دوتن از نماینده پارلمان اروپا (حزب لیبرال دمکرات های هلند و سبزهای آلمان ) به خاطر سال ها مبارزه در راه احقاق حقوق زنان و حقوق بشر و همچنین تلاش های حقوقی اش در دفاع از موکلین اش، کاندید دریافت جایزه ساخاروف شده است.

شهرزاد نیوز: دو تن از اعضای پارلمان اروپا، شادی صدر، وکیل و فعال حقوق زنان، را نامزد دریافت جایزه ساخاروف کردند. این جایزه هر ساله از سوی اتحادیه اروپا به افرادی اهدا می شود که برای دفاع از حقوق بشر، آزادی بیان و حقوق ملیت ها مبارزه می کنند.

روز 6 اکتبر (15 مهر) اتحادیه اروپا از بین 3 تن از کاندیداهایی که به مرحله نهایی راه یافته اند، برنده سال را انتخاب می کند.

شادی صدر از سوی نماینده حزب لیبرال دمکرات های هلند (دی 66) و نماینده سبزها از آلمان در پارلمان اروپا به خاطر سال ها مبارزه در راه احقاق حقوق زنان و حقوق بشر و همچنین تلاش های حقوقی اش در دفاع از موکلین اش کاندید شده است.

در اطلاعیه ای که در مورد کاندیداتوری وی منتشر شد، از جمله به پی گیری در مبارزات اش و تحمل رنج و درد زندان و سرکوب اشاره شده است.

این جایزه برگرفته از نام دانشمند روسی "آندره ساخاروف"(1989-1921) است و از سال 1988 از سوی اتحادیه اروپا به مدافعین حقوق بشر و فعالین جنبش های اجتماعی اهدا می شود. نلسون ماندلا اولین برنده این جایزه در سال 1088 بود. پس از آن شخصیت هایی چون تسلیمه نسرین، نویسنده بنگلادشی، و لیلا زانا، فعال سیاسی کرد در ترکیه، برنده این جایزه شده اند. سازمان ها و گروه هایی چون سازمان ملل، روزنامه نگاران بدون مرز و سازمان های زنان از کوبا این جایزه را به خود اختصاص داده اند.

سال گذشته، در بیستمین سالگرد اهدای این جایزه، برنده چینی "هو جیا"، یک فعال سیاسی که زندانی بود، قادر به دریافت جایزه نگردید اما همسرش به نیابت وی جایزه را دریافت کرد. او گفته بود که با جایزه نقدی همسرش اقدام به تشکیل سازمانی برای دفاع از زندااینان سیاسی چین خواهد کرد.

جایزه ساخاروف شامل لوح تقدیر و 50هزار یورو وجه نقد است و طی مراسمی که در استراسبورگ برگزار می شود، به برنده اعطا خواهد شد.