mercoledì 17 giugno 2009

بیانیه کانون مدافعان حقوق بشر: تجمعات اعتراضی و طرح مطالبات مدنی جزء حقوق اساسی ملت است

27 خرداد 1388
http://www.zanschool.net/spip.php?article2656

مدرسه فمینیستی: کانون مدافعان حقوق بشر به ریاست شیرین عبادی، طی بیانیه ای تجمعات اعتراضی و طرح مطالبات مدنی از سوی مردم را جزء حقوق اساسی ملت دانست. متن کامل بیانیه کانون مدافعان حقوق بشر را در زیر بخوانید:

به نام خدا

تجمعات اعتراضی و طرح مطالبات مدنی جزء حقوق اساسی ملت است

پس از انتخابات 22 خرداد و اعلام نتایج آن، شاهد اعتراضات مردمی و 3 کاندیدای ریاست جمهوری نسبت به نتایج اعلام شده از سوی وزارت کشور بودیم.

به استناد اخبار موجود، مشاهدات همگانی و بیانیه 52 نماینده مجلس که خواستار حضور وزیر کشور در مجلس جهت پاسخگویی شدند، شاهد برخوردهای خشونت بار و افراطی گسترده ای در سطح کشور از سوی نیروی انتظامی، بسیج و گروه های سازمان یافته با لباس شخصی – که از سوی نهادهای فوق سازماندهی و هدایت می شوند – بودیم، که با فجایع اسفناکی همراه بوده است.(بيانيه 52 نماينده مجلس،27/3/88)

هجوم به خوابگاه های دانشجویان بی پناه و عزیز کشور ایران و بازداشت گسترده آنها و تأسف بارتر از آن ضرب و شتم شدید دانشجويان که اخبار كشته شدن برخی ازآنها در میان مردم وجود دارد، حمله به منازل مسکونی پس از بانگ الله اکبر و هجوم و تخريب منازلي كه به حمله شدگان پناه ميدهند، حمله به تجمعات مسالمت آمیز و مدنی مردم معترض به نتایج انتخابات، حمله به ماشین ها و موتورهای مردم که در حال تردد در سطح شهر می باشند، كشته شدن مردم بی گناه و مظلوم در تجمع مسالمت آمیز 25 خرداد که صحنه های رقت بار قربانيان دل ملت ایران را به درد آورد و مدافعان حقوق بشر را یکصدا به فریاد درآورد، بازداشت بی دلیل و گسترده فعالان سیاسی ، دانشجویی ، مدنی ، حقوق بشری، وقایعی نیست که هیچ انسان صاحب وجدانی بتواند نسبت به آن بی توجه باشد.

کانون مدافعان حقوق بشر با ابراز همدردی با خانواده های بازداشت شدگان، كشته شدگان، جوانان و دانشجویان مظلوم و بی پناه و آسیب دیدگان، از دولت جمهوری اسلامی ایران و مسئولان بلندپایه نظام مصّرانه و مجدّانه می خواهد از تدوام خشونت و تشدید آن توسط برخي مراکز و نهادهای وابسته به قدرت که در بیانیه 52 نماینده مجلس نیز تصریح شده است، جلوگیری نموده و در اسرع وقت كليه بازداشت شدگان را آزاد نموده و خسارات وارده به ایشان را جبران نمایند.

همچنین از ملت بزرگ و شریف ایران و از عموم هموطنان آگاه و باشعور مؤکداً می خواهیم آرامش خود را حفظ نموده و مطالبات مدنی و قانونی و به حق خویش را با پرهیز از تشنج و درگیری پی گیری نمایند.

تجمعات مدنی و مسالمت آمیز طبق اصل 27 قانون اساسی و تصریح اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقین از حقوق بنیادین انسان ها می باشد که هیچ نهادی حق سلب این حقوق انسانی را ندارد. لذا با اطمینان از داشتن حق تجمع می بایست با بهره گیری از راه کارهای مدنی و مسالمت آمیز از افتادن در دام خشونت طلبان پرهیز نموده و برای تحکیم صلح و حقوق بشر از جمله انتخابات آزاد، سالم و منصفانه کوشش نمود.

بنا به شرایط خاص کشور عزیزمان ایران مجدداً از مسئولان بلندپایه نظام جمهوری اسلامی ایران می خواهیم با توجه به اینکه تأمین حقوق بشر وحقوق شهروندی تک تک شهروندان ایرانی و برقراری نظم عمومی از جمله وظایف مسلم آنها به شمار می آید، با اتخاذ تدابیر مناسب و پاسخگویی نسبت به درخواست های مردم، آرامش و امنيت را به جامعه بازگردانند.

- کانون مدافعان حقوق بشر
- 27/3/88